Їдемо по-новому
Дочекалися. Так звану транспортну реформу, про яку в Кіровограді говорять вже більше року і на яку викинули чимало бюджетних коштів, з першого червня відчують на собі і ті, хто користується маршрутками, і ті, хто на них працює.
Ця дата припадає на суботу, а вона буде робочою, тож більшість кіровоградців працюватимуть, і відразу відчують, що кілька звичних номерів маршрутів не виїдуть на роботу. їх ліквідували. Про мотивацію цього рішення говорили давно і ініціатори транспортної реформи, і самі городяни. З деякими аргументами важко було не погодитися. Наприклад, люди нарікали, що на маршруті №50 зайнято найбільше маршруток. Подекуди їх нараховували удвічі більше, ніж було заявлено перевізником. Часто з порожніми салонами вони обганяли одна одну, аби підібрати пасажирів і виконати план (роботодавці водіям доводять щоденну норму зароблених грошей), тоді як на інших маршрутах, щоб добратися у віддалений мікрорайон Кіровограда, маршрутку інколи годі дочекатися.
Отож, з 1 червня маршрут №50 ліквідують. Утім, будемо сподіватися, що «загін» маршрутів, які рухаються з вулиці Жадова до Лісопаркової, дублюючи один одного, не помітить «втрати бійця», а вже у понеділок основна маса кіровоградців, які звикли добиратися на роботу саме цією маршруткою, приїдуть вчасно іншим транспортом. Більше тривожаться жителі віддалених мікрорайонів, які звикли добиратися, скажімо, на Катранівку, маршруткою №5. Організатори транспортної реформи заявляли, що інших двох маршрутів, які їдуть у напрямку обласного онкодиспансеру - №5а і №130-цілком вистачить,аби перевезти і людей, які там живуть і працюють, і хворих, які лікуються у медзакладі, й інших пасажирів, які їдуть відвідати своїх близьких у лікарні. У цьому випадку з упевненістю можна припустити, що ті реформатори самі ніколи не добиралися громадським транспортом у час пік до онкодиспансеру. Тож на своїй шкурі не відчували, як можна їхати у маршрутці, розрахованій на 18 пасажирів, що насправді набита по саме нікуди. Не дивно, що жителі цього мікрорайону обурюються, що їм, замість зручності, зробили ще гірше.
Хвилюються і жителі селища Нового. їхній «рідний» маршрут №274 не ліквідували. Але чи врахували побажання, та де там - вимоги, озвучені не на одному мітингу жителів селища, щоб пустити більшу кількість вели-комістного транспорту? Великих автобусів чекають і жителі обласного центру. Тим більше, що напередодні їх «порадували» підвищенням вартості проїзду до двох гривень у автобусах загального користування, де раніше платили гривню п'ятдесят.
Транспортна реформа, про яку так багато говорили, мала б навести не тільки порядок у цій сфері, а й покращити якість надання транспортних послуг у Кіровограді. В іншому випадку вона втрачає сенс і перестає бути реформою. Очевидно, стимулом поліпшення якості послуг на ринку громадських перевезень мала б стати конкуренція, якби на цей ринок зайшли нові гравці -перевізники-підриємства, які мають нові автобуси великої і середньої місткості. Конкурс на пасажирські перевезення, який днями розпочався у міській раді, ще зберігав надію. Але... Перший його етап показав, що на ринку знову залишилися давно відомі гравці, з передбачуваними можливостями.
На початку засідання конкурсна комісія під головуванням першого заступника міського голови Володимира Каніщева (до комісії входять представники громадськихорганізацій, контролюючих органів і органів виконавчої влади), відкрила конверти з пропозиціями учасників конкурсу, які претендували на перемогу в закритих торгах по 11 об'єктах.
Найбільше пропозицій надійшло від ПАТ «Автобусний парк 13527». Найпотужніше транспортне підприємство Кіровограда заявило участь в конкурсі на восьми об'єктах за маршрутами №№100, 101, 102, 103, 111а, 111б, 150 та 126 а. Інших пропозицій за цими маршрутами до конкурсної комісії не надійшло.
Без конкурентів виявився і інший учасник -ПП «Олікс», який виявив бажання обслуговувати маршрути №№ 3,21, 108.
Змагальний характер носили торги за двома об'єктами конкурсу - №2 та №3. У першому випадку ПП «Кіровог-радАвтоТур» та ПП «Укравтоінвест» конкурували за право обслуговувати маршрути №№ 5а, 8, 11, 126. Іншапара
КП «Автолегіон Варванської Ю.В.» і ПП «Автоваз - Кіровоград» змагалися за право перевезення пасажирів на маршрутах №№ 4, 20, 111, 134.
За результатами розгляду пропозицій учасників торгів та результатами голосування конкурсний комітет вирішив визнати пасажирських перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування: № 3, 21,108 - ПП «Олікс»; №5а, 8,11,126 - ПП «Укравтоінвест»; №4,20,111,134 - КТ «Автолегіон Варванської Ю.В.»; № 100, 101, 102, 103, 1 11а, 111б, 126а, 150 - ПАТ «Автобусний парк 13527».
- Великі автобуси будуть, - запевнив заступник начальника управління розвитку транспорту та зв'язку Кіровоградської міської ради Віктор Зубченко. - Згідно з новою транспортною мережею, яку розробляли для Кіровограда харківські спеціалісти, буде введено нові маршрути, зокрема №№101 і 100. Великомісткий пасажирський транспорт курсуватиме і в інші мікрорайони міста. Зараз до нас уже надходять звернення стривожених кіровоградців стосовно транспортного сполучення з їхніми мікрорайонами. Зокрема, хвилюються жителі Кущівки через те, що з маршруту №103 зняли всі «газельки». Але на ньому залишилися великі автобуси, яких буде достатньо, щоб задовольнити потреби людей, котрим треба добиратися у цей мікрорайон. Занепокоєння у кіровоградців викликала й ліквідація маршруту №10. Ми намагалися врахувати побажання людей, продовжили маршрут №21, який збігався з десятим, до вулиці Соціалістичної, і збільшили на ньому кількість транспортних засобів.
За словами посадовця, конкурс ще не завершився. Попереду ще два-три етапи, на які виноситимуться решта маршрутів, за котрі змагатимуться підприємства-перевізники.
Непокояться, допрацьовуючи останні дні і водії маршрутів, яких вже за тиждень не буде. Чи матимуть вони роботу, чи потрібні вони перевізнику, у якого кількість маршрутів і одиниць машин зменшиться? Хто потурбується про соціальний захист водіїв?
- Про проведення конкурсу ми попереджали керівників транспортних підприємств ще на початку року, - відповів на ці запитання Віктор Зуб-ченко. - У них було достатньо часу, аби вирішити всі ці питання. Вони мали змогу брати участь у конкурсі і продовжувати здійснювати перевезення. Додатково наприкінці квітня усіх керівників ми ще раз попередили про проведення конкурсу. Якщо тепер хтось із них не братиме участі, то цей керівник мусить сам дотримуватися трудових відносин зі своїми працівниками згідно з чинним законодавством.
Життя мінливе і в будь-які правила вносить свої зміни. Адже і нинішня система пасажирського транспорту, яка діє в обласному центрі, теж колись формувалася і змінювалася. Сподіватимемося, що ті нові схеми руху громадського транспорту задовольнять жителів міста.