Екстрим у маршрутках Кропивницького. Чи легко працювати і їхати таким громадським транспортом у неймовірну спеку?

,

11394Коли надворі +35 – навіть у тіні почуваєш себе не дуже комфортно. Що вже казати про повний робочий день на сонці. А якщо до уваги взяти громадський транспорт, то умови роботи в ньому при такій температурі взагалі стають пекельними, адже на сонці він розігрівається ще більше. Від розпеченого повітря в салоні не рятують відкриті вікна і люки. Після півгодинної поїздки в кропивницьких маршрутках пасажири обливаються сімома потами і, вийшовши на зупинці, з полегшенням зітхають. Водіям складніше, бо в розпеченій кабіні мусять працювати цілий день. Чи легко кермувати в таких умовах, як рятуються від літньої спеки, які наслідки для здоров’я завдає робота в умовах високої температури, як спека впливає на безпеку руху на дорозі – досліджувала «КП».

Як кажуть, не було б щастя, та нещастя допомогло. Карантин, який досі «регулює» кількість пасажирів у громадському транспорті в обласному центрі, трохи вплинув на комфортність поїздки влітку. Великомісткі автобуси і тролейбуси беруть пасажирів тільки за кількістю сидячих місць, до того ж новий транспорт обладнаний сучасними кондиціонерами, тож кропивничани із задоволенням ним користуються. Далекі від комфорту умови в маршрутних таксі.

У патрульній поліції Кіровоградської області спеку, як одну з причин виникнення аварій на дорозі, не називають. Загалом же, за 6 місяців цього року на дорогах області сталося 50 дорожньо-транспортних пригод за участю маршрутних транспортних засобів, повідомили у відомстві.

Пасажири

Вранці на зупинках у Кропивницькому люди не квапляться сісти всі в одну маршрутку. Карантин привчив займати чергу і заходити в салон, тільки коли є вільні місця. Інколи, коли пасажири поспішають на роботу, водій із розумінням дозволяє кільком їхати стоячи за браком сидячих міць, ризикуючи «впіймати» штраф.

11395– Буває поспішаю на роботу, а сісти в маршрутку не можу, бо беруть тільки на сидячі місця. Тому вдячна водіям за розуміння. Коли поспішаю, то не зважаю – жарко в салоні чи ні, аби швидше дістатися. Вранці їхати ще можна, трохи прохолодніше, а в обідню пору – то жах! Пасажирам ще можна потерпіти, бо доїхав та й вийшов. А водіям, які цілий день перебувають у кабіні та ще й у масці, можна поспівчувати. Не кожен може витримати таке навантаження, – каже кропивничанка Марина.

Пенсіонерка Надія Петрівна не поспішає сідати в маршрутку. Каже, краще довше почекає тролейбус, ніж їхатиме в задусі ще й платитиме за це гроші.

– Я на пенсії, проте ще працюю. Зранку добиратися на роботу легше, бо хоч трохи прохолодно, а в полудень спека неймовірна. Чекаю тролейбус чи автобус, бо там хоч можна дихати, а в маршрутках їхати неможливо! Жарко, млосно та ще й страшно, бо водій рушає з відкритими дверима, боюся, щоб не випасти на ходу, – нарікає літня жінка.

– Чесно кажучи, дивує, що у Кропивницькому досі працюють ці зношені «дельфіни». Їх давно треба зняти з маршрутів, у них не комфортно ні пасажирам, ні водіям. Що вже казати про відсутність кондиціонерів у салоні, якщо інколи ці маршрутки на ходу гублять колеса. Пригадуєте, був такий випадок у Кропивницькому? Користуюся маршруткою в крайньому разі, – каже кропивничанин Олексій.

Більшість пасажирів маршруток у час сонцепеку, виходячи з салонів кажуть, поїздку нереально витримати. Вікна відкриті, люк відкритий, а жарко все одно. Відчуття, наче сходив у сауну, дихати важко, бо від маски на обличчі, яку треба вдягати, ще більше стає жарко в салоні.

Водії

11396Працювати цілий спекотний день у маршрутці – ще те випробування. Водії кажуть, пасажири через п’ятнадцять хвилин вийдуть і підуть у своїх справах, а їм треба крутити кермо в таких умовах всю робочу зміну, яка подекуди триває 10-12 годин. Як витримують таку спеку самі і як полегшують поїздку пасажирам?

– Єдиний вихід – терпіти. Кабіни деяких машин хлопці обладнали вентиляторами, хоча б трішки, але рятують від спеки. Відкриваємо люки, вікна, щоб потрапляло свіже повітря, – каже водій 113-го маршруту Юрій. – Мені пощастило, бо в моїй машині є тонування на вікнах і штори, вони стримують прямі сонячні промені, а хлопці он їздять, наче в консервних банках.

Водії зізнаються, у розпал спеки інколи рушають із відкритими дверима, аби вхопити більше свіжого повітря в салон, розуміючи, що за це порушення ризикують отримати штраф. Дехто не зважає на відповідальність і певну відстань їде з відчиненими дверима.

– У сорокаградусну спеку в масці дихати неможливо, тому іноді опускаю її на підборіддя. Уже через три години хочеться кинути все та піти додому, адже тільки на перший погляд здається, що це легко. Нерви потрібні залізні, – каже ще один водій 113-го маршруту Микола.

Дуже важко витримувати спеку в кабіні маршрутки, підтримує колегу водій 111-го маршруту Віталій.

– Дехто рятується вентиляторами. У мене в машині такого немає. Вже думаю купити за свої кошти, бо витримувати спеку не можливо. Як рятуюся? Інколи, коли в салоні немає пасажирів, їду з відкритими дверима, на заправці і на кінцевій зупинці виходжу на свіже повітря, багато п’ю води. Про коротший робочий день навіть питання не піднімаємо, хто ж тоді працюватиме? – розповідає чоловік.

Комфорт у кабіні маршрутки обладнав собі власними руками водій 4-го маршруту Іван.

– Он зліпив своїми руками вентилятора, то ганяє гаряче повітря. Від нього не прохолодніше, але все ж якась полегкість. У салоні тримаю каністру з водою, коли вже зовсім спекотно, на кінцевій зупинці вмиваюся і так рятуюся. Мені вже 65 років, а досі за кермом, – каже чоловік.

На власну витримку розраховує його молодий колега – водій маршрутного таксі №284 Руслан.

– У спеку рятуюся водою. За день випиваю 2,5 літра. Розраховую тільки на власну витримку, адже нам не скорочують робочий день через екстремальні погодні умови. Працюємо у звичному режимі, бо кропивничанам треба їхати, – ділиться досвідом водій.

Роботодавці

Обов’язок роботодавця – допустити до роботи здорового водія. Якщо він нездужає – за кермо сідати не можна, це порушення. Кожне транспортне підприємство має медпрацівника, який зобов’язаний зранку, до виїзду на маршрут, перевірити загальний стан водія.

За станом здоров’я водіїв маршрутних транспортних засобів щоденно стежать на підприємствах, що здійснюють пасажирські перевезення.

– Кожного дня вранці обов’язково медпрацівник перевіряє стан здоров’я водіїв, вимірює тиск, температуру, серцевий ритм. Тільки після цього водій отримує допуск до роботи. У літню спеку, щоб полегшити їм роботу, дозволяємо водіям зробити перерву і відпочити з 11 до 15 години, у цей час на рейс виходять додаткові машини. Робочий день водіїв триває 8-8,5 години. Звісно, у таку спеку важко працювати, але особливих скарг від водіїв не отримуємо, бо намагаємося полегшити їм умови праці, – повідомив директор приватного підприємства «Автобаз Кіровоград» Сергій Мачула.

Стан здоров’я водіїв під пильним контролем медика і на підприємстві «Кіровоград-Євро-Транс». Директор підприємства Віталій Дробот каже, щоденно перед допуском на роботу водіїв обстежують. На жаль, обладнати всі машини засобами комфорту – кондиціонерами чи вентиляторами, немає можливості, тож водії працюють, покладаючись на власну витримку, утім скарг від них на погані умови праці, запевнив керівник підприємства, не надходило.

Поради лікаря

11397До сімейної лікарки Кропивницького Центру первинної медико-санітарної допомоги №2 Христини Опрощенко пацієнти, які мають професію водія, звертаються доволі часто. У 90% звернень у них діагностують гіпертонічну хворобу.

– Водії – звичайні люди, які мають хронічні захворювання. У літній період особливо ті представники професії, які перебувають на диспансерному обліку, мають приділити своєму здоров’ю особливу увагу. Кожного ранку перед початком робочого дня водій обов’язково має пройти мед­огляд. Якщо є зміни загального стану здоров’я, підвищений тиск –
він не повинен приступати до роботи. Це ризик виникнення інфаркту чи інсульту, а отже під загрозою не тільки життя водія, а й пасажирів. Перенавантаження в умовах високої температури може спричинити виникнення гіпертонічного кризу, теплового удару, адже у більшості маршрутних таксі лобове скло пропускає пряме сонячне проміння, – пояснює Христина Опрощенко.

Аби уникнути неприємностей, людям, які знаходяться у групі ризику, мають хронічні захворювання, лікарка радить дотримуватися профілактичних заходів.

– У маршрутці обов’язково має бути доступ свіжого повітря, одяг водія має бути легким і зручним, на голові – головний убір і пити води не менше 2,5-3 літри на добу. Важливо пам’ятати, що за день через водія проходить багато людей, тому не варто нехтувати маскою, щоб захистити в першу чергу самого себе. Маску треба міняти кожні 3-4 години. Якщо під час поїздки водій відчув нездужання – треба одразу зупинитися. У спеку зле може стати не лише водієві, а й пасажирам, тому важливо знати, як реагувати і правильно надати першу допомогу, – наголошує лікарка.

Треба по можливості підтримати людину, аби убезпечити травмування від падіння. Викликати швидку, дати доступ свіжого повітря і послабити одяг.

– До приїзду швидкої, якщо людина при тямі, можна дати їй попити води. Якщо вона знепритомніла, можна помочити водою лоба, потилицю, але не давати пити, бо непритомна людина може захлинутися. Головне – вчасно викликати швидку і передати недужого медикам, – наголошує Христина Опрощенко.

текст: Любов Попович, Максим Поступальський
фото: Олексій Каприця
e-max.it: your social media marketing partner