За проїзд у тролейбусах і автобусах кропивничани платитимуть більше

,

11566Не минуло й пів року від останнього здорожчання тарифів на проїзд у громадському транспорті й маршрутних таксі в Кропивницькому, як питання підвищення вартості проїзду у комунальному транспорті – тролейбусах і автобусах – знову нависло над містянами. Востаннє тариф зріс удвічі – з 2,50 гривні до 5-6 гривень, нині ж пропонують його на межі 7 гривень у тролейбусі і 8 – в автобусі.

Відповідні проекти рішень, за поданням комунального підприємства «Електротранс», уже підготували спеціалісти управління транспорту та зв’язку міської ради. Що стало причиною такого стрімкого зростання вартості проїзду, коли нові тарифи набудуть чинності і хто наступний у черзі на здорожчання своїх послуг – розбиралася «КП».

Ковід – ворог номер один для всієї економіки. Жодна галузь не уник­ла згубної дії умов, у яких опини­лася не тільки наша країна, а й увесь світ. Транспортна галузь зазнала чи не найбільших збитків, адже минулого року в період локдауну вона просто зупинилася на кілька місяців. Громадський транспорт у Кропивницькому, як і в усій країні, також стояв. Утім навіть коли тролейбуси й автобуси вийшли на маршрути, наздогнати втрачений обсяг перевезень і доходів уже стало неможливо, бо в умовах карантинних обмежень пасажирські перевезення складають лише 50 відсотків наповнюваності. КП «Електротранс» увійшов у смугу збитків, вийти з якої без прийняття радикального рішення не можливо.

Вирішувати проблему із комунальним громадським транспортом важливо, оскільки у складний карантинний період він став найнадійнішим – рух за графіком, стабільна робота у вечірній час і вихідні дні. Це стало зрозуміло ще на початку року, коли й були прийняті рішення про збільшення тарифів на проїзд і компенсацію з міського бюджету за перевезення пільгової категорії пасажирів. Утім кардинально скрутну ситуацію це не змінило. Чинні тарифи не дотягують до економічного обгрунтування, а виділяти більшу компенсацію з бюджету немає змоги. На цьому акцентував свою увагу під час обговорення проблеми на засіданні громадської ради при облдерж­адміністрації і під час громадських слухань у міській раді начальник управління транспорту та зв’язку міської ради Віктор Житник.

11568– Нині у Кропивницькому вартість разового квитка для проїзду в тролейбусах складає 5 гривень, в комунальних автобусах – 6 гривень. Фактичні витрати КП «Елетротранс» за перше півріччя цього року становлять майже 114,2 мільйона гривень. Електротранспортом скористалися 10,15 мільйона пасажирів, з яких лише 2,38 мільйона – платних. Автотранспортом перевезено майже 5,6 мільйона пасажирів, із них усього 1,4 мільйона тих, хто не користується правом пільгового проїзду, – повідомив Віктор Житник. – Станом на кінець серпня утворилася заборгованість управління за компенсаційними виплатами за пільгові перевезення пасажирів КП «Електротранс» у сумі понад 9,5 мільйона гривень. А збитки самого комунального підприємства за перше півріччя цього року склали 29,3 мільйона гривень. Для порівняння, за аналогічний період 2020 року вони становили майже 7,5 мільйона гривень. Разом із тим, підприємство цьогоріч випускає на маршрути на 15 одиниць більше транспортних засобів, ніж торік. За результатами сформованих на підставі фактичних витрат підприємства за перше півріччя, собівартість перевезення пасажирів електротранспортом становить 6,81 гривні, автотранспортом – 8 гривень.

Посадовець пояснює, річний обсяг компенсації з місцевого бюджету на покриття різниці, яка утворилася внаслідок невідповідності розміру чинних тарифів економічно обгрунтованим, становить 15 мільйонів гривень. Це стосується лише платної категорії пасажирів. Склалася ситуація, в якій окрім компенсації за перевезення пільгових категорій громадян, місцевий бюджет з метою недопущення зупинки КП «Електротранс» змушений відшкодовувати підприємству різницю в тарифах за платних пасажирів.

– Ми неодноразово зверталися до органів державної влади з проханням дозволити перевезення у громадському комунальному транспорті стоячих пасажирів. Це покращило б ситуацію. Днями надійшла відповідь від Міністерства охорони здоров’я. Нам знову відмовили. Нині маємо нагальну необхідність перегляду вартості проїзду, що, зокрема, дозволить зменшити навантаження на місцевий бюджет, – підкреслив Віктор Житник.

Без підвищення вартості проїзду «Електротранс» не зможе далі надавати такий обсяг послуг із перевезень. Утім тут шукають і інші шляхи виходу з критичної ситуації, зокрема перехід на автобуси меншої місткості.

11567– Через пандемію ми перевозимо тільки сидячих пасажирів, заповнюємо салон на 50 відсотків, з яких більшу частину займають пасажири пільгових категорій, хоча тролейбус розрахований на сто пасажирів. Тільки це вже дає нам право переглядати тариф на проїзд. Тому зараз виконком пропонує повернути часове обмеження перевезень пільговиків, щоб у час пік всі пасажири сплачували за проїзд. Сьогодні ми не можемо експлуатувати транспорт за тими цінами, що нині є на електроенергію, запчастини й інші затрати. З початку року зросла мінімальна зар­плата, ми мусимо дотримуватися закону і її теж збільшувати. Звісно ми шукаємо шляхи економії ресурсів. Наше підприємство підтримує міська влада, нам купили десять нових автобусів меншої габаритності на 70 пасажиромісць, які незабаром стануть на маршрути і навантаження на підприємство зменшиться, – повідомив заступник директора КП «Електротранс» Валерій Музичук під час обговорень громадською радою при ОДА.

Не зважаючи на складні економічні умови, підприємство не скоротило обсягів надання послуг, наголошує Валерій Музичук. Тролейбуси й автобуси ходять за графіком, рух транспорту завжди можна відстежити за навігатором.

Найпростіше вирішення проблеми – перекласти її на плечі людей. Таке перше враження склалося в учасників громадських обговорень тарифів на проїзд у комунальному транспорті Кропивницького. Саме тому пропозиції від громадськості стосувалися пошуку альтернативних шляхів.

– Тарифи і ціни зростатимуть постійно, але Конституція України гарантує гідний рівень життя усім громадянам, а не на користь когось одного. Тому в питанні про підвищення плати за проїзд у міському транспорті треба шукати баланс усіх сторін, – зазначив учасник громадських обговорень Олег Краснокутський. – Треба шукати альтернативні шляхи вирішення проблеми, можливо, це дотація з місцевого бюджету, монетизація пільгового проїзду, використання електроенергії місцевої ТЕЦ, що здешевить для підприємства енергоресурс. Якщо вже ми говоримо про підтримку комунального транспорту, то треба економічно вигідні маршрути залишити за тролейбусами й автобусами, а маршрутні таксі хай обслуговують мікрорайони, куди цей транспорт не їздить. Крім того, треба зробити аудит транспортного підприємства, обрахувати пасажиропотік, скільки перевозять пільговиків, а скільки платних пасажирів.

Учасники громадських обговорень зійшлися в думці, що сьогодні у Кропивницькому немає стратегії розвит­ку транспортної системи. До того ж, ситуацію ускладнили карантинні обмеження, адже підприємство не в змозі заробити заплановані прибутки, тоді як видатки у нього не зменшилися. Припускають, що вслід за комунальним транспортом тарифи на проїзд у маршрутках піднімуть і приватні перевізники. Це припущення підтвердив і начальник управління транспорту та зв’язку міської ради Віктор Житник, зазначивши, що вони уже звернулися з попередніми розрахунками вартості проїзду – 10 гривень. З іншого боку, якщо тарифи на проїзд не довести до економічно обгрунтованого рівня і не підтримати «Електротранс» – підприємство не зможе далі надавати транспортні послуги у повному обсязі.

– Подивіться, що робиться з цінами в магазинах. Ніхто не каже, що може на них вплинути. Якщо сьогодні не підтримати наше підприємство, то ціни його просто заженуть у глухий кут, – наголосив Валерій Музичук.

Якби тролейбуси й автобуси могли брати стоячих пасажирів, то питання підвищення вартості проїзду не піднімали б і приватні перевізники. Нині ж вони кажуть: людям треба їхати, тому платитимуть за проїзд дорожче.

Коли кропивничани платитимуть за проїзд більше – поки невідомо. Відповідно до чинного законодавства, через місяць після оприлюднення проекту рішення на офіційному сайті міської ради та громадських обговорень його має розглянути виконавчий комітет. А чи затвердить нові тарифи – побачимо.

 

текст: Любов Попович

e-max.it: your social media marketing partner