Зміни в системі: червоної ручки не буде!

,

5712Міністерство освіти й науки погодило зміни до програми навчання учнів початкових класів. Тепер, наголошують у відомстві, голов­не – врахування індивідуальних і вікових особливостей дитини. Розробники пояснюють, нововведення стосуються усіх програм початкової школи і додають: нова система має полегшити навантаження першачкам.

Червоної «страшилки» не буде

Отже, з першого вересня у зошитах учнів 1­3 класів учителі більше не робитимуть відміток червоною пастою. Чиновники міносвіти пояснюють, дитині потрібно дати можливість розкритися, а не «зашорюватися». Відтак має бути більше свободи у підходах. Тож учителям рекомендують писати з дітьми олівцем. Так, вважають, молодші школярі не боятимуться робити помилки. Більше того, без червоної ручки їм легше буде формувати позитивне ставлення до навчання.

Зубріння – не метод

У програмі вивчення математики за новими правилами у дітей не вимагатимуть зубрити таблички множення й ділення, а також додавання й віднімання. Математичні завдання учень має навчитися вирішувати на практиці, а не просто знати теорію.

Без тире і крапок

Досі у початкових класах дітей навчали, як умовно позначати слова та речення. Нині ж Міністерство освіти і науки вирішило прибрати ці теми з програми, визначивши їх як складні. Посадовці тепер вважають за необхідне робити акцент на розвиткові усного мовлення дитини.

Крім того, буде новою і тематика слів, які вивчають у початкових класах. Тобто, словниковий перелік зробили більш сучасним. Наприклад, зникнуть комбайнер, фартух… На зміну їм прийдуть слова радісний, милосердний, співчуття…

Водночас у третьому класі з’явиться жанр есе – так дітей стимулюватимуть вільно висловлювати свою думку. У старші класи перенес­ли текст­роздум, текст­міркування, текст­розповідь.

Більше говоритимуть першачки і на уроках англійської. Якщо раніше вони мали одразу писати слова і речення, то згідно з новою програмою, у перші півроку вивчення іноземної вони освоюватимуть лише усний курс.

Читання не на швидкість

Одне з основних нововведень – не буде кількісного показника темпу читання. Акцент на якості. Зав­дання вчителя – розвивати водночас виразність, правильність, розуміння прочитаного. Із авторів, яких вивчатимуть у початковій школі, прибрали радянських і додали сучасних українських.

Ігри на уроках

Відповідно до запроваджених інновацій, зміниться і програма з фізичного виховання, трудового навчання, музики та образотворчого мистецтва. Тепер діти більше гратимуться і співатимуть.

З фізкультури прибрали «психологічно шкідливі ігри», скасували мушт­ру «рівняйсь­струнко» і нормативи.

Вчителі ще обговорять

Як зауважують у міністерстві, оновлені програми вчителі обговорять на своїх конференціях, що відбудуться цього місяця по всій країні. Втім, так чи інакше новації їм доведеться застосовувати вже з 1 вересня. А оскільки необхідною методичною літературою забезпечити не вдасться – її просто не встигнуть за такий короткий термін надрукувати – учителям початкової школи доведеться ознайомлюватися з новими вимогами до процесу викладання через інтернет.

Чи готова Кіровоградщина?

Наразі Кіровоградська область не отримала рекомендацій із оновлених програм. Втім, переконаний начальник управління освіти Володимир Таборанський, складнощів із запровадженням новацій не буде.

– Гадаю, переходити не буде важко, оскільки чинні досі програми, були складнішими. Зараз – навпаки йде спрощення. Проблем серед педагогічного загалу Кіровоградщини в сприйнятті цих новацій не спостерігається. Загалом сприймаємо це позитивно, адже, якщо раніше діти втрачали інтерес у більшості випадків у сьомом-­восьмому класі, то на сьогодні, на жаль, ми маємо таку ситуацію уже в третьому класі. Це пов’язано з тим, що протягом останніх років програми ставали складнішими, – пояснює чиновник і додає, що перехід на нову методику на рівні області контролюватиме профільне управління, а на рівні міст і районів – відповідні відділи. Методично допомагатиме ж Інститут післядипломної освіти та методкабінети.

Учительська реакція

Самі ж педагоги наразі не можуть сказати, чи раді новаціям. Швидше збентежені. Зауважують, скільки було часу, щоб прийняти зміни, а зробили це буквально перед початком нового навчального року.

– Будемо вчитися і ми, і діти. А куди діватися?! Єдине, шкода, що все прий­няли буквально перед початком нового року, коли часу розібратися обмаль, – говорить учитель початкових класів із Новомиргородского району Ірина і додає, простіше буде тим вчителям, які мають доступ до інтернету. Решті вникнути у зміни буде непросто. – Колегам із сіл буде важко. Думаю, вони не скоро переключаться на нову методику.

Що думають батьки?

Загалом реакція батьків на інформацію про оновлене викладання в початковій школі різна. Одні радіють, що дітям нібито буде легше, інші переконані, що система освіти, яку пройшли самі – найкраща.

– На мою думку, система освіти, яка була за часів мого навчання в школі, – найкраща. Багато хто в школу йшов зовсім непідготовлений і не відчував себе відсталим. Зараз же дитина, яка йде в перший клас, має знати додавання, віднімання, алфавіт, трохи іноземної… Фактично, чиновники від освіти переклали усе на плечі батьків. Я вважаю, що всьому цьому мають вчити в школі. І якщо дитина чогось не знає, її не повинні цькувати. Тож якщо ці новації гарантуватимуть саме такі підходи, – то я буду задоволена, – говорить 34­-річна мама майбутньої першокласниці Олена і додає, що зрозуміти, наскільки праві чи неправі чиновники можна буде з реакції дитини. – Я добре знаю свою доньку. Знаю її уміння, можливості та потенціал. Якщо вона почуватиметься у школі некомфортно, значить, прогалини в системі залишаються.
e-max.it: your social media marketing partner