Дев’ятикласник наклав на себе руки. Це вже п’яте дитяче самогубство на Кіровоградщині цьогоріч. Трагедія сталася минулого понеділка у Маловисківському районі. 16-річний хлопець скоїв суїцид через погану оцінку за іспит. Батьки пообіцяли подарувати синові мопед, якщо він на відмінно складе Державну підсумкову атестацію за 9 клас. Проте школяр отримав «трійку». Через такий результат підліток неабияк засмутився і впав у відчай. Він не знав, що екзамен можна скласти повторно, і, не знайшовши іншого виходу з проблеми, повісився. Такий випадок непоодинокий. Чому так рвуться на той світ наші діти? Повішеного підлітка з Маловисківського району знайшла тітка, подвір’я в якої суміжне з обійстям родини хлопця. Його намагалися врятувати – на той момент він ще був живий. Проте довезти до лікарні не встигли – дитина померла у кареті швидкої.
Керівник відділу захисту прав і свобод дітей прокуратури області Алла Мороз розповіла «КП», що аналіз особистої сторінки хлопця у соціальній мережі «ВКонтакте» вказує на те, що він готувався до самогубства.
– Хлопець шукав в інтернеті інформацію, як скоїти суїцид, і підписувався на такі сторінки. Проте, судячи з того, що підліток помер не відразу, він зробив задумане не належним чином. Це говорить про те, що скоріш за все, хлопець хотів у такий спосіб отримати від батьків співчуття і обіцяний мопед. Я більше схиляюся до такої версії. І вона, в принципі, є єдиною. Об’єктивних даних, які б свідчили про доведення підлітка до самогубства, немає, – каже Алла Мороз.
Аналогічний випадок стався нещодавно і в Світловодському районі. Хлопчику також було шістнадцять, він теж навчався у дев’ятому класі і складав Державну підсумкову атестацію. Школяр здав математику на «двійку». Він прийшов додому і повідомив про оцінку бабусі. Та не кричала на онука, але обурення виказала. Мовляв, як же так, ми наймали тобі репетитора, а ти не зміг здати екзамен. Хлопця така розмова засмутила, він виліз на горище і повісився. Невдовзі бабуся піднялася до нього, двері на горище були зачинені. Вона побачила повішеного онука у вікно і покликала судів. Проте, коли вони потрапили нагору, рятувати хлопця було надто пізно…
Також через невтішну оцінку наклав на себе руки 11-річний хлопчик з села Диківка Знам’янського району. Трагедія сталася трохи більше місяця тому. Попри те, що у хлопчика не було здібностей до вивчення іноземної мови, мати наполягала на її вивченні – постійно повторювала сину, що він повинен добре знати англійську. Жінка найняла репетитора, проте додаткові заняття не допомогли школяру. Він отримав підсумкову «трійку». Після цього – повісився. Шокують і обставини самогубства: після того, як хлопчик прийшов додому, пообідав і допоміг по господарству, він пішов на прогулянку і повісився на яблуні на власному паску…
Усі дитячі самогубства сталися у нормальних сім’ях 
У порівнянні з минулим роком нині спостерігається тенденція до збільшення кількості дитячих самогубств. У 2013-му на Кіровоградщині таких фактів було шість. Випадок, який стався днями в Маловисківському районі, за цей рік уже десятий(!).
Важливою відмінністю між випадками дитячого самогубства минулого року та цьогоріч є те, що у 2013-му чинили суїцид діти з неблагополучних сімей, а нині – з нормальних. Основні причини – невдоволеність успіхами в навчанні з боку батьків і нещасливе кохання.
До речі, «КП» навесні писала про випадок, який стався з 16-річною напівсиротою, вихованкою дитячого будинку сімейного типу «Наш дім» Юлією Репіч. Як виявилося, причиною самогубства дівчини стала сварка з хлопцем напередодні увечері.
– Дівчина двічі проходила лікування у спецзакладах – у неї був діагноз «схильність до суїциду». У цього хлопця – аналогічно. Можна припустити, що у них на грунті певної психологічної ситуації відбулося непорозуміння. Проте, як пояснює хлопець, вони не розставалися, – розповідає керівник відділу захисту прав і свобод дітей прокуратури області Алла Мороз.
Перш ніж вчинити задумане, дівчина попросила подругу передати хлопцеві записку наступного дня. У ній вона написала, що сильно його кохає. Перед тим, як накласти на себе руки, Юлія спілкувалася з директором дитячого будинку, потім зайшла до себе у кімнату, де і повісилася на власному шарфі.
– Прокуратура відреагувала на цю ситуацію, внесла подання директору дитячого будинку, яка була опікуном дівчини. Її притягли до відповідальності за неналежний контроль за дитиною. Як на мене, тут має місце суб’єктивний фактор. Адже якщо дівчина вже налаштувалася на такий вчинок, то її навряд чи вдалося б уберегти. Однак, за законом, якщо дитина перебуває під наглядом адміністрації певного закладу, там зобов’язані за нею слідкувати. Яким чином – механізм не прописаний, – пояснює Алла Мороз.
П’ятьох дітей-самогубців врятували лікарі 
П’ятьох дітей, які зважилися на самогубство цьогоріч, на щастя, вдалося врятувати. Мотиви цих вчинків, на думку спеціалістів, звичайна маніпуляція батьками. У такий спосіб діти намагаються натиснути на них, аби отримати співчуття, поблажки або подарунки.
Один із таких випадків трапився цієї весни у Кіровоградському районі. 14-річний хлопчик перебував у медзакладі з відкритою формою туберкульозу. Отримавши відмову від матері забрати його додому, підліток кинувся з вікна третього поверху. На щастя, він лишився живим, зламав тільки руку і ногу.
Вдалося врятувати і хлопця з Гайворонського району, який після дрібної сварки з матір’ю та бабусею з’їв отруту для пацюків. За якийсь час у цьому ж районі стався аналогічний випадок – хлопчика, дякувати Богу, теж врятували.
А в Новгородці дівчина намагалася накласти на себе руки, випивши бабусині пігулки. У лікарні, де рятували неповнолітню, про цей факт повідомили правоохоронцям. Проте батьки згодом забрали заяву. Дівчина наполягала на тому, що блістер таблеток від серцевого болю випила випадково.
– Кожну ситуацію ми вивчили. І правоохоронці, і прокуратура проводили перевірку причин та обставин. Аналізували разом із психологами. Останні дійшли висновку, що діти таким чином маніпулюють батьками. Насправді вони не хочуть помирати. Але п’ять випадків з десяти, які сталися цьогоріч, таки були летальними, – констатує Алла Мороз.
Каже, оскільки випадки суїциду трапилися у нормальних сім’ях, прокуратура намагається нестандартно підходити до проблеми, адже винести догану – це не вихід: дітей, які наклали на себе руки, не повернеш.
– Ми дійшли висновку, що потрібно проводити для школярів розяснювальну роботу, аби пояснити, що насправді вихід є. Іспити можна скласти повторно і так далі, – говорить Алла Мороз. – Випадки дитячого суїциду переважно трапляються у селах. Імовірно, через те, що інформаційний простір обмежений. Психологи кажуть, діти просто не бачать іншого шляху. Вони не розуміють, що в області існують десятки вишів, коледжів, училищ, що у них є можливість вчитися далі в інших навчальних закладах.
Діти не усвідомлюютьнезворотність смерті 
Як розповів «КП» кіровоградський практикуючий психолог Владислав Зубченко, вивчення проблеми суїциду серед дітей і підлітків показує, що в цілому ряді випадків вони наважувалися на самогубство все-таки з метою звернути увагу батьків, педагогів, інших значущих людей на свої проблеми. Фахівець пояснює, на такий крок, як правило, йдуть замкнуті, ранимі діти через відчуття самотності, власної непотрібності, стресів і втрати сенсу життя.
– Спроба самогубства – це крик про допомогу, бажання привернути увагу до своєї біди або викликати співчуття навколишніх. Піднімаючи на себе руку, дитина вдається до останнього аргументу в суперечці з батьками, – говорить психолог. – Досвід показує, що суїцид частіше трапляється в тих сім’ях, де панує авторитарний стиль виховання, де всі норми і правила обов’язкові до виконання. Наприклад, «Я не бажаю нічого чути. Це має бути зроблено. Не ганьби мене перед сусідами». Таке виховання більше схоже на вказівки начальника, якому потрібен факт і не цікавий внутрішній світ, почуття співробітника, службовця.
Владислав Зубченко говорить, за твердженнями дітей, які мали в своїй біографії спроби суїциду, у більшості випадків вони не хотіли вмирати – вони хотіли жити, але сподівалися змінити своє життя, щоб воно не було таким «нестерпним».
– Підліток нерідко уявляє собі смерть, як якийсь тимчасовий стан: начебто він отямиться, і знову продовжуватиме жити. Абсолютно щиро бажаючи померти в нестерпній для нього ситуації, він насправді хоче лише налагодити відносини з навколишнім світом. Тут немає спроби шантажу, але є наївна віра: хай хоча б його смерть напоумить батьків, тоді скінчаться всі біди і вони знову заживуть у мирі та злагоді. Підлітки, здійснюючи суїцидальну спробу, сподіваються таким чином змінити проблемну ситуацію. Вони не цілком усвідомлюють незворотність смерті. Деякі переконані, що можна, наприклад, здаватися померлим для оточуючих, але при цьому спостерігати свої похорони і каяття кривдників, – каже Владислав Зубченко.
Як розпізнати, що дитина обмірковує самогубство 
Психолог стверджує, що більшість підлітків у тій чи іншій формі попереджають оточуючих про свої наміри. Діти ж взагалі не вміють приховувати своїх планів. Вважає, розмови на кшталт «ніхто і не міг припустити, що він/вона накладе на себе руки» означають лише те, що рідні не прийняли або не зрозуміли сигналів, що посилалися.
– Підліток може прямо говорити про суїцид, може міркувати про безглуздість життя, що без нього в цьому світі буде краще. Повинні насторожити фрази типу «все набридло», «ненавиджу всіх і себе», «пора покласти всьому кінець», «так жити неможливо», питання «коли все це скінчиться?», «а що б ти робив, якби мене не стало?», міркування про похорон. Тривожним сигналом є намагання роздати всі борги, помиритися з ворогами, роздарувати свої речі, особливо зі згадкою про те, що вони більше не знадобляться, – наводить приклади спеціаліст і додає, що існує ще ряд ознак готовності дитини до суїциду, при появі кількох з яких слід насторожитися.
Це втрата інтересу до улюблених занять, зниження активності, апатія, нехтування власним виглядом, поява тяги до усамітнення, відсторонення від близьких людей, різкі перепади настрою, неадекватна реакція на слова, безпричинні сльози, повільна і маловиразна мова, раптове зниження успішності і неуважність, погана поведінка в школі, прогули, порушення дисципліни, схильність до ризику і необачних вчинків, втрата апетиту, погане самопочуття, безсоння, кошмари, прагнення привести справи в порядок, підвести підсумки, просити прощення за все, що було, самозвинувачення, жарти й іронічні вислови або філософські роздуми на тему смерті.
– Якщо ви помітили у дитини схильність до суїциду, спробуйте з нею відверто поговорити, – рекомендує Владислав Зубченко. – Не варто задавати питання про суїцид раптово, якщо дитина сама не торкається цієї теми. Можна спробувати з’ясувати, що її хвилює, чи не відчуває вона себе самотньою, нещасною, загнаною у пастку, нікому не потрібною.
Фахівець каже, чим більше антисуїцидальних, життєстверджуючих факторів має людина, зокрема підліток, чим сильніший його «психологічний захист» і внутрішня впевненість у собі, тим міцнішим буде його антисуїцидальний бар’єр.
Перешкодою для самогубства є саме антисуїцидальні фактори особистості, за яких знецінюються самогубство як спосіб вирішення проблем. Мова йде про сформовані позитивні установки, життєву позицію і переконання, які перешкоджають здійсненню самогубства.
До таких факторів відносяться емоційна прив’язаність до рідних, боязнь заподіяти їм страждання, виражене почуття обов’язку, концентрація уваги на стані власного здоров’я, страх заподіяти собі фізичну шкоду. Також це релігійне табу: самогубство є смертним гріхом. Важлива наявність актуальних життєвих цінностей, цілей, переконання про невикористані життєві можливості та планування свого найближчого майбутнього і перспектив життя.
Для формування антисуїцидальних установок психолог радить батькам постійно спілкуватися з дитиною, не залишати її наодинці зі своїми думками, а тим більше проблемами. А ще вселяти їй упевненість у своїх силах і можливостях, а коли необхідно – проявляти співчуття, дарувати тепло і розуміння.
– Будьте уважні до своєї дитини. Не залишайте без уваги зміни її настрою і поведінки. Час від часу говоріть із сином чи донькою відверто, покажіть, що рідна дитина вам небайдужа, – закликає фахівець. – Особливо у підлітковому віці дуже важлива допомога дитині у вирішенні її особистих життєвих проблем. Важливо брати участь у формуванні оцінки різних сторін життя.